Mopedutbildning

Äntligen har du fyllt 15 och kan ta ditt efterlängtade mopedkörkort! Men hur går detta egentligen till? Och vad krävs för att du ska få ditt körkort?

För att få köra moped i Sverige krävs att du genomgår en mopedutbildning. Det innebär att du lär dig hur du kör och uppträder i trafiken. Kanske tänker du att det inte är några svårigheter att köra moped och att det är ungefär samma sak som att cykla på en vanlig cykel. Men i själva verket är det stor skillnad på att cykla och köra moped.

Den största och avgörande skillnaden är givetvis att mopeden är försedd med en motor, och att den därmed kan komma upp i betydligt högre hastigheter än en cykel. Det är också därför det är viktigt att du lär dig köra moped på ett korrekt och säkert sätt, och att du blir medveten om vilka regler och lagar som gäller. Du måste även lära dig vilka risker det innebär att köra moped och att vistas ute på trafikerade vägar.

Allt detta kan du lära dig hos Stockholm City Trafikskola. Vi ger dig en grundlig mopedutbildning med allt du behöver kunna för att bli en duktig och säker mopedförare.

Vad utmärker en moped?

Med en moped menas ett tvåhjuligt fordon som, vilket vi redan nämnt, är försett med motor. Mopeder är uppdelade i två olika kategorier:

AM Moped klass I: Dessa mopeder kallas också EU-mopeder. Den högsta hastigheten för en AM moped är 45 km/timmen. Den här mopeden måste också ha en registreringsskylt.

Om du tar ett AM-körkort kan det vara bra att veta att detta även gäller för traktorer som är gjorda för en hastighet på högst 40 km/timmen.

Moped klass II: Den högsta hastigheten som gäller för dessa är 25 km/timmen. Motorn får dessutom ha en effekt på högst 1 kilowatt. För denna tar du inte något körkort, men för att köra en moped av klass II måste du däremot ha ett förarbevis.

Vi ska här titta närmare på hur det går till för att få ditt förarbevis för moped klass II.

Vad innebär en mopedutbildning?

Oavsett vilken moped-klass du vill utbilda dig för måste du först ansöka om körkortstillstånd. Du skickar in din ansökan till Transportstyrelsen tillsammans med ett synintyg. Synundersökningen som krävs för detta kan du smidigt och enkelt göra hos oss på Stockholm City Trafikskola. Detta behöver du alltså inte tänka på utan det kan göras i samband med exempelvis en lektion hos oss.

Vidare måste du ha fyllt 15 år samt vara permanent bosatt i Sverige eller ha studerat här i minst 6 månader för att få ta ett mopedkörkort för klass I respektive förarbevis för klass II.

Förarbevis

När du vill köra moped klass II behöver du ha ett förarbevis. Detta är inte samma sak som ett körkort, men det är ändå ett bevis på att du kan och har tillåtelse att köra moped av klass II. För att få ditt förarbevis detta måste du genomgå en mopedutbildning.

Utbildningen är främst teoretisk. Du får lära dig om trafikregler och situationer som kan uppstå i trafiken. Här tar man också upp vilka risker det innebär att köra moped. Du får även bekanta dig med vad en moped är och hur den fungerar.

Det kan även hända att du ger dig ut och övningskör. Tänk på att du enbart får göra detta hos en utbildare. Till skillnad från när man tar körkort för bil och MC får du alltså inte övningsköra privat med någon förälder eller bekant.

När du är klar med din utbildning är det dags att göra ett prov. Detta kallas för kunskapsprov och består av cirka 25-35 frågor. För att få ditt förarbevis för moped måste du svara rätt på 80 procent av de här frågorna.

Välj rätt ställe för din mopedutbildning

Givetvis är du otålig och vill ha ditt förarbevis snabbt. Kanske har du sparat ihop till din moped och nu har du äntligen både åldern inne och tillräckligt mycket sparat för att kunna köpa en. Inte konstigt att du bara längtar efter att få ge dig ut och köra. Tänk dock på att inte hasta igenom din mopedutbildning. Det är viktigt att du faktiskt lär dig vad det innebär att köra ute i trafiken och blir medveten om de faror som lurar om du inte är uppmärksam nog.

Var därför noggrann när du väljer var du ska gå din mopedutbildning. Vi på Stockholm City Trafikskola vet hur viktigt det är att lära sig metodiskt och från grunden. Därför kan du känna dig säker och trygg när du väljer att ta ditt förarbevis för moped hos oss. Vi lär dig inte bara allt du behöver kunna. Vi ser också till att du verkligen är redo att göra ditt kunskapsprov när det är dags så att du blir godkänd på det. På så sätt får du också ditt förarbevis på snabbast möjliga tid utan några onödiga fördröjningar.