Riskettan Bil

Riskettan Bil Stockholm - Kvällar & Helger

Riskettan (eller ”riskutbildning del 1) är den första av två obligatoriska riskutbildningar där du som körkortselev får kunskap om, och chansen att diskutera, olika slags riskbeteenden i trafiken. Bland annat går vi i igenom:

• Hur olika slags distraktionsfaktorer påverkar dig som förare. Såsom medpassagerare, mobiltelefoner, stress och trötthet.
  • Reglerna för rattfylleri, droger och trötthet i trafiken.
  • Hur attityder och beteenden påverkar dig som bilförare.
  • Statistik och olycksbenägenhet hos demografiska grupper, såsom kvinnor/män, yngre/äldre.

Hur lång tid tar Riskutbildning del 1?

Riskettan tar ungefär 3 timmar i anspråk plus tid för raster.

Vad krävs för att få godkänt på Riskettan?

Två grundläggande saker är viktiga för att få godkänt på Riskettan. För för första att du kan styrka din identitet med en giltig identitetshandling. Men också att du deltar aktivt under riskutbildningen med dina reflektioner. Vi vill också att du tar delger dina åsikter i de olika värderingsövningar vi går igenom under utbildningen.

Varför behövs Riskettan?

Dels behöver du givetvis gå Riskettan för att det numera krävs för att få ta körkort. Det innebär att du behöver ha koll på vilka regler som gäller i trafiken för exempelvis alkohol och droger. Men den viktigaste anledningen är att höja din och andras säkerhet i trafiken. En kunskap som kan vara en fråga om liv eller död. Riskettan tar upp de beteenden i trafiken som står för största andelen av olyckor, många med dödlig utgång. Poängen med Riskettan är att skapa en medvetenhet runt detta slags beteenden, och påtala att vi tillsammans har ett stort ansvar för både vårt eget och andras liv när vi sätter oss bakom ratten.

Hur bokar jag Riskettan i Stockholm hos er?

Att boka Riskettan i Stockholm hos oss är enkelt. Klicka här så kommer du direkt till vår bokningssida. Här kan du även se hur många platser som är lediga för nästa kurs och få mer information.

Vad händer när jag är klar med Riskettan?

Förutsatt att du uppfyller alla krav så meddelar vi Transportstyrelsen att du är godkänd. Du behöver alltså inte själv meddela någon myndighet, det sköter vi åt dig.

Kontakta oss om Riskettan