Ta mopedkörkort för moped AM

Har det gått ett tag sedan du tog ditt förarbevis för moped klass II? Kanske är du sugen på att byta till en EU-moppe? Eller har du kanske inte kört moped förut och kommit på att det vore ett smidigt sätt att ta dig till jobbet genom morgontrafiken?

Oavsett vilket det är behöver du ha ett AM-körkort om du vill köra en moped av klass I.

Vad är en klass I moped?

Vi ska först reda ut begreppen lite. I Sverige har vi två typer av mopeder: klass I och klass II. Klass II är den "lättare" mopeden, eller den med mindre effekt. Den får köras i högst 25 km/timme och ha en motor på max 1 kilowatt. Till denna sorts moped behöver du ett så kallat förarbevis.

Den andra varianten är moped klass I. Denna kallas även EU-moped. Denna är lite "tyngre", det vill säga den har högre effekt, och får köras i en maxhastighet på 45 km/ timmen. Den måste också vara försedd med en registreringsskylt och den kräver att föraren har körkort. Det här körkortet kallas AM-körkort, eller mopedkörkort.

Vilka krav gäller för mopedkörkort?

Det finns vissa krav du måste uppfylla för att få köra moped klass I:

• Du har fyllt 15 år.
  • Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst 6 månader.
  • Du har gått en utbildning hos en behörig utbildare.
  • Du har klarat provet för ett AM-körkort

Hur gör du om du vill ta ett mopedkörkort?

Först och främst behöver du ansöka om körkortstillstånd. Du skickar in din ansökan tillsammans med ett syntest till Transportstyrelsen. På Transportstyrelsen beslutar de sedan om du är lämpad för att ta ett mopedkörkort. De tittar bland annat på din hälsa och andra personliga faktorer som har betydelse för att du ska kunna framföra ett fordon säkert i trafiken.

Därefter är det dags att hitta en bra utbildare där du kan gå din utbildning och även övningsköra. Tänk på att det inte är tillåtet att övningsköra moped privat. Du får alltså bara övningsköra med en behörig utbildare. Hos oss på Stockholm City Trafikskola hittar du behöriga och skickliga utbildare som vägleder dig steg för steg, allt från den dag du fyller i din körkortsansökan till dess du står med ditt mopedkörkort i handen.

Utbildningens delar

Utbildningen för att ta ett AM-körkort är minst 12 timmar lång. Den är uppdelad i en teoretisk och en praktisk del. Den praktiska delen är minst 4 timmar lång. Hur lång tid kursen tar för din del beror på hur du klarar de olika delarna. En bra utbildare låter dig inte gå vidare till nästa etapp förrän du behärskar den föregående fullt ut. Detta för att du säkert ska kunna klara det prov du måste göra efter avslutad kurs.

• Praktik: Här får du övningsköra tillsammans med en utbildare och får även grundläggande kunskaper om vad en moped är och hur den fungerar.
  • Teori: I den teoretiska delen lär du dig om trafikregler, faror i trafiken och rent allmänt om hur du blir en säker mopedförare. Du måste kunna vägskyltar och olika regler som gäller när du kör ett motorfordon. Vidare får du lära dig vad som händer när man kör i olika väglag och väder, vad du gör om fordonet går sönder och hur du ska uppträda mot dina medtrafikanter. Det ingår även en del som handlar om miljön. Bland annat är det viktigt att du lär dig köra på ett miljövänligt sätt. Detta är inte bara snällt mot människor, djur och natur utan är också bra för din plånbok. Du kan spara många tusenlappar om du vet hur du kör din EU-moppe på rätt sätt.

Kunskapsprovet

När din utbildare anser att du tagit till dig alla nödvändiga kunskaper och att du behärskar att köra moped ute på vägarna kan du eller din lärare boka tid för kunskapsprovet. Provet består av 70 frågor och du måste ha rätt på 52 av dem för att bli godkänd och få ditt körkort. Du har 50 minuter på dig att besvara frågorna så du har gott om tid att tänka igenom varje fråga ordentligt. Vårt tips är att du tar det lugnt på provet och läser igenom frågorna ordentligt. Att hasta igenom ett teoriprov är aldrig bra, och att bli underkänd för att du läste lite slarvigt är aldrig roligt.

När du är klar med kunskapsprovet får du direkt veta om du blivit godkänd eller ej. Om du inte blir godkänd är det bara att sätta sig ner med böcker och material och lära dig ännu bättre.

Chanserna att du klarar provet redan vid ditt första försök är dock väldigt stora om du väljer en bra utbildare. På Stockholm City Trafikskola kan du vara säker på att få en professionell och kvalitetsmässigt bra utbildning. Och vi släpper inte iväg dig att göra teoriprovet innan vi är helt säkra på att du har fått allt med dig som du behöver för att bli godkänd på det.

Moped klass 1 körkort i Stockholm (Motor Halkbana) upphämtad från Södertälje station

Efter att du kört dina 4 timmar samt deltagit på distansteori 8 timmar så rapporteras du godkänd för att kunna skriva teoriprovet på Trafikverket och få ditt AM körkort!

OBS: I paket ingår även:
- 4 timmar Körning (Sker i Motor Halkbana) Ni väljer endast praktik datum.
- 8 timmar Teoriutbildning distans. (Vi kommer att kontakta elever med kurs start datum)