ClickCease

MC Manöverbana

Flygvu över Hamngatan i Stockholm

Har du bestämt dig för att ta körkort för MC? Vad roligt! Snart kan även du ta ut hojen på tur när du vill och känna vinden mot kroppen och kraften från det häftiga fordonet! Det är en unik känsla, att köra MC, olikt någonting annat. Många anser att motorcykel är ett av de roligaste fordonen man kan köra, vilket är en av anledningarna till att många idag väljer att ta MC körkort. Vi på Stockholm City Trafikskola tycker att du gör helt rätt i att påbörja din resa mot körkortet och finns här för att hjälpa dig hela vägen dit.

Vad är manöverbanan?

En MC manöverbana är en bana som består av olika ”hinder” som du som förare kör genom och runt för att öva inför din uppkörning. Hindren kan vara orange koner, till exempel, och du får under banans gång träna på att köra mellan dem och runt dem för att öva på att svänga, bromsa och accelerera. Det är en bana som är till för att du ska få öva på din körning utan att riskera att möta dina medtrafikanter. När man kör motorcykel kan det vara klokt att öva en hel del på en manöverbana innan du ger dig ut bland trafiken, då du som MC-förare inte är skyddad i trafiken på samma sätt som bilisterna är. En manöverbana kan dessutom vara bra att köra på oavsett om du har ditt körkort eller inte, då det ger dig utrymme för att träna på din körning – oavsett om du är nybörjare eller proffs!

Du behöver inte ha ett körkortstillstånd för att få genomföra en manöverbana, då du kör i ett inhägnat område och inte i trafiken. Du behöver dessutom inte ha tillståndet när du gör riskettan eller risktvåan, utan enbart när du ska övningsköra i trafiken samt när du ska göra uppkörningen.

Varför ska man köra på MC manöverbana?

Manöverbanan är ett perfekt tillfälle för dig som blivande MC förare att öva på din körning och att bli en säker förare. Du behöver vara medveten om hur man manövrerar ett MC-fordon på ett säkert sätt innan du beger dig ut i trafiken. Utöver detta behöver du också ha koll på hur man svänger på ett säkert sätt, hur man ska accelerera i olika situationer och hur man tar sig ut på utfarter med skymd sikt, bland annat. Alla dessa moment är saker som kommer att tas upp på förarprovet, vilket är varför det är viktigt att du över på en manöverbana innan du gör provet.

När du bokar en manöverbana med oss på Stockholm City Trafikskola går vi igenom vad som kommer att tas upp på provet och låter dig genomföra manövrarna i en lugn och kontrollerad miljö. Det är ett bra sätt för dig att bli en bättre förare, såväl som förbereda dig inför provet. Om du kört på banan innan provet har du bättre förutsättningar för att klara provet utan att bli stressad eller orolig – då du redan vet vad som kommer att bedömas och hur man hanterar fordonet på ett tryggt och säkert sätt.

När kan man göra manöverbana?

Du får köra manöverbanan när som helst under din resa mot körkortet och du behöver inte boka en manöverbana med handledare eller lärare för att göra den. Det går bra att bygga upp en egen manöverbana att öva på, om du vill göra det privat på din egen motorcykel som övning för provet eller bara för att öva på din körning.

Med det sagt så kan du såklart också boka en manöverbana med oss på Stockholm City Trafikskola! Vi hjälper dig gärna att öva inför ditt förarprov på en av våra manöverbanor, så att du känner dig redo och är beredd på allt som förarprövaren kommer att testa under provets gång.

Boka manöverbana på Stockholm City Trafikskola

Här på Stockholm City Trafikskola kan du få hjälp med att ta ditt MC körkort! Vi erbjuder bland annat körning på manöverbana, MC bokpaket med online frågor som du kan träna på inför kunskapsprovet, riskutbildningar samt uthyrning av MC inför förarprovet. Om du vill boka en körlektion eller någonting annan inför ditt körkort är du välkommen att göra det via vår hemsida!

Välkommen till Stockholm City Trafikskola – boka manöverbana med oss redan idag!

Har du en medicinsk diagnos och ska ta körkort?

Intyg för högre behörighet och körkortsintyg

Om du har någon typ av diagnos, t.ex ADHD, ADD, asperger, autism eller diabetes och ska ta körkort så behöver du i regel lämna ett läkarintyg som visar aktuell status för din diagnos. Detta blir du meddelad om i samband med att du ansöker om körkortstillståndet. Det är ofta svårt att få tid för detta intyg hos psykiatrin och i sådana fall kan du vända dig till Läkarintyg Direkt i Solna.

Synundersökning 200 kr!

Man som gör synundersökning

Nu kan du göra din synundersökning för körkortstillståndet hos oss. Kostnad: 200 kr. Synundersökningen kan du exempelvis göra under någon av våra kurstillfällen.

Vi ger dig individuellt anpassad hjälp!

På Stockholm City Trafikskola står pedagogiken alltid i centrum. Vår målsättning är att samtliga våra körkortselever ska få individuellt anpassad hjälp. Vi utgår alltid ifrån dina nuvarande behov och kunskaper när vi planerar din utbildning. Har du några frågor om körkortsutbildningen? Kontakta oss!

Vi är guldmedlemmar i STR!

STR Guldmedlem

Det innebär att vi använder digital teknik för effektiv bokning och inlärning, löpande fortbildar våra trafikutbildare och följer upp arbetet med mätbara kundutvärderingar. För dig innebär det en trygghet – med oss kommer du få bäst hjälp för att nå dina drömmar.

Miljövänlig Trafikskola!

På vår Trafikskola i Stockholm värnar vi om miljön. Bland annat innebär detta att våra bilar är nya, miljöklassade fordon med låg bränsleförbrukning Vi lägger också stor vikt vid att lära våra elever att bli en säker, lugn och "miljösmart" bilförare. Låg bränslefbrukning via välplanerad bilkörning är en viktig grundfaktor.

Dela upp betalningen!

Resursbank logo

Upp till 24 månader RÄNTEFRITT. Läs hur du kan dela upp din betalning.

STRs Elevcentral