Risktvåan MC

Har du bestämt dig för att ta MC körkort? Ett bra val, tycker vi är på Stockholm City Trafikskola! Det är en enorm frihet att ha sitt eget körkort, speciellt på MC. Det är en helt annorlunda känsla att köra MC gentemot att köra bil. Det är en alldeles unik upplevelse att kunna ta ut hojen på en tur när du vill, att kunna köra genom landet och känna vinden susa genom kroppen.

För att kunna ta ditt MC körkort krävs det dock att du går igenom en hel del olika moment, för att förbereda dig själv. Du behöver kunna trafikregler, trafiksäkerhet, riskbeteenden samt att kunna manövrera fordonet på ett säkert sätt, under alla olika förutsättningar. Att köra motorcykel är annorlunda mot vad det är att köra bil och det kräver en hel del kunskaper som förare, för att kunna manövrera fordonet säkert genom trafiken och inte utgöra en fara för dig själv eller andra medtrafikanter. Precis som för ett B-körkort behöver du alltså övningsköra, studera teorin samt gå riskutbildningar. Hela utbildningen avslutas sedan med ett förarprov och ett teoriprov – innan du kan få ditt körkort i handen och kunna ta ut motorcykeln på en tur.

Riskutbildning MC

När du ska ta ditt MC körkort behöver du genomgå två riskutbildningar, precis som du behöver göra när du tar ditt B-körkort. Riskutbildning för MC fungerar ungefär på samma sätt som det gör för bilar, den är uppdelad i två delar där del 1 är teoretisk, medan del 2 genomförs i praktiken. Under risktvåan MC får du lära dig om olika riskbeteenden i trafiken, specifikt gällande hastighet, snäva svängar och inbromsningar, såväl som andra omständigheter som kan förekomma i praktiken.

Hur går risktvåan till?

När du ska genomföra del två av riskutbildningen gör du det på en trafikövningsplats. Du kommer att vara på platsen i ungefär 5 timmar och få lära dig allt om riskfyllda beteenden i praktiken för MC. Bland annat kommer ni att prata om hastighet, säkerhet och körning i svåra väderförhållanden. Ni kommer delvis att få lyssna på en teoretisk utläggning kring vad som komma skall under dagen, samt teori kring riskfyllda beteenden. Efter detta kommer ni att genomföra den praktiska delen som består av att köra motorcykeln genom olika manövrar.

Du får låna motorcykel av trafikskolan men det är alltid bra att ta med ditt eget underställ. Även skyddsutrustning kan du få låna av trafikskolan, om du inte hellre använder din egen. Utöver detta behöver du inte tänka på att ta med dig någonting inför risktvåan MC, förutom din legitimation såklart!

Vilka moment ingår i riskutbildningen del 2?

Om du har tagit ditt B-körkort kommer du med största sannolikhet att känna igen de olika momenten som ska genomföras under risktvåan. Du kommer att anlända till trafikövningsplatsen och gå igenom en kortare teoridel, där instruktören går igenom agendan för dagen, såväl som håller i en mindre föreläsning där ni går igenom de olika delarna av risktvåan. Du kommer att få lära dig om riskfyllda beteenden, precis som i riskettan, gällande alkohol och droger. Du kommer även att få lära dig om hur hastighet, bromssträckor, hårda väderförhållanden och andra riskbeteenden kan påverka din körförmåga.

När föreläsningen är klar är det dags att börja den teoretiska delen. Här kommer du att få köra motorcykeln på egen hand och prova på en del olika manövrar som kan förekomma under körningar. Bland annat får du prova på hårda accelerationer och kraftiga inbromsningar från en hög hastighet. Du kommer att utsättas för situationer där olyckor kan förekomma och testa dina förmågor att hantera ett fordon i farliga eller riskfyllda situationer. Körningen genomförs på asfalt, inte på halkbana som för personbilar.

Kan man bli underkänd på risktvåan MC?

Innan du genomför riskutbildning del 2 för motorcykel bör du ha en god kännedom kring hur man manövrerar fordonet på ett säkert sätt. Du bör ha övningskört under en längre tid och veta hur man hanterar särskilda situationer, innan du genomför riskutbildningen. Du kan bli underkänd om instruktören anser att dina kunskaper inte är tillräckligt goda, men om du kommer dit förberedd, med en rimlig tids övningskörning i bagaget, borde det inte vara några problem. När du tagit risktvåan är den giltig i 5 år framöver.

Boka riskutbildning med Stockholm City Trafikskola

Här på Stockholm City Trafikskola kan du boka både riskettan och risktvåan! Vi erbjuder löpande riskutbildningar för dig som vill ta både B- och MC-körkort. Du bokar riskutbildningen via vår hemsida där du även hittar all information du behöver inför dem.

Välkommen till Stockholm City Trafikskola!

Illustration Illustration