Ta MC-körkort

Funderar du på att ta MC-körkort? Är det något du drömt om och äntligen vill göra verklighet av?

Att köra motorcykel är för många den ultimata friheten. Att packa en väska och bara ge sig ut på vägarna. Eller glida sakta fram längs vägen en sommardag. Frisk luft, fart och fläkt och många sköna mil framför dig. Det är drömmen för många.

Innan du sitter med ditt MC-körkort i handen finns det ett och annat du behöver göra. Du måste först och främst lära dig hur man kör, och detta innebär inte bara den grundläggande biten som hur du startar din motorcykel och sätter dig på den. Nej, du måste lära dig att köra på ett korrekt sätt och veta vilka lagar och regler som gäller i trafiken. Dessutom måste du kunna hantera din motorcykel och känna till hur den fungerar i olika trafiksituationer.

Vad krävs för att ta MC-körkort?

Med ett MC-körkort får du framföra ett tvåhjuligt fordon. Det finns tre olika kategorier av motorcyklar:

1. Lätt motorcykel, A1: Du måste ha fyllt 16 år, ha körkortstillstånd och få godkänt på de olika proverna.
  2. Mellanstor motorcykel, A2: Samma krav som för A1 men du måste ha fyllt 18 år.
  3. Tung motorcykel: Förutom ovanstående krävs att du har fyllt 24 år. Om du haft körkort för A1 eller A2 i minst två år räcker det att du fyllt 20 år.

Hur tar man motorcykelkörkort?

Förutom grundutbildning måste du göra vissa teoretiska och praktiska prov. Du behöver också göra en synundersökning och delta i riskutbildningar. Vi på Stockholm City Trafikskola ser till att du får det som krävs för att du ska kunna ta ditt körkort. Vi hjälper dig med allt från den första ansökningen till ditt slutgilitga prov. Därmed kan du vara säker på att få en gedigen utbildning – och att du blir en skicklig motorcykelförare.

En kvinna på motorcykel

Vad ska du tänka på när du ska ta MC-körkort?

Först och främst måste du ansöka om körkortstillstånd. Detta gör du hos Transportstyrelsen. Samtidigt skickar du in ett synintyg. Synundersökningen kan du göra hos oss, så du behöver inte tänka på att krångla och boka tider någon annanstans.

Därefter påbörjar du din utbildning. Hos oss hittar du MC-utbildningar där allt nödvändigt ingår för att du ska bli godkänd på dina prov. Utbildningen består av teori och praktik.

• På teorilektionerna får du lära dig sådant som trafikregler, hur du uppträder i trafiken och vilka risker det innebär att vistas ute på vägarna. Du får vidare veta hur du agerar för att bli en så säker förare som möjligt, både för dig själv och dina medtrafikanter.
  • I den praktiska delen handlar det om att köra motorcykel. Då får du tillsammans med en utbildad trafiklärare köra ute på vägarna. Detta innefattar såväl stadskörning som landsvägskörning så att du blir van att köra i alla sorters miljöer. Om du vill snabba på din utbildning skadar det aldrig att köra även privat, kanske med någon du känner som redan har MC-körkort. Det som krävs då är att den personen måste vara minst 24 år och ha gått en handledarutbildning. Även detta hittar du hos oss på Stockholm City Trafikskola.

Förutom ovanstående behöver du genomgå riskutbildningar, den så kallade Riskettan och Risktvåan.

• I Riskettan lär du dig om risker i samband med alkohol, droger och trötthet i trafiken. Man går också in mer i detalj på vilka riskfyllda beteenden som kan förekomma ute på vägarna och vad man gör för att undvika dem..
  • I Risktvåan får du kära dig om hastighet, säkerhet och körning på olika vägunderlag och väderlek. Du får också köra på manöverbana där du får lära dig hantera motorcykeln, accelerera, svänga i kurvor och bromsa på rätt sätt. Du får du träna på en hel del riskfyllda situationer – fast i en helt säker och kontrollerad miljö. Till skillnad från risktvåan för bilkörkort ingår det inte halkkörning för MC. Här kör du enbart på asfalterade banor.

Och sedan är det dags att göra teoriprovet. Detta består av 70 frågor och du måste besvara en viss andel av dem rätt för att bli godkänd för ditt körkort. Innan provet har du givetvis pluggat på rejält så att du kan besvara frågorna korrekt. På våra lektioner på Stockholm City Trafikskola, och med hjälp av ditt körkortsmaterial, som böcker, instuderingsfrågor och studiehäften får du allt du behöver för att klara ditt prov galant. Vi vet vad som krävs för att du ska bli godkänd, och därför ger vi dig också precis den utbildning du behöver för det.

Och sist men inte minst är det uppkörning. Då får du köra upp för en förarprövare och visa att du kan köra både i och utanför tätort, samt göra en säkerhetskontroll och ett manöverprov.

Och när allt detta är gjort och avklarat, då har du ditt nya MC-körkort i handen och kan ge dig ut och köra på vägarna. Då kan du äntligen göra det du drömt om: glida längs stranden en sensommarkväll eller ge dig ut på långfärdstur med bara vägen, fartvinden och den stora friheten som sällskap!